Community
Mød projekterne fra det nuværende SOUND Incubator-forløb:
)
KRAN
Stine Hansen og Sofia Cerqueira
Ud fra et ønske om at skabe rum for nye udtryksformer og muligheder for samskabelse, kuraterer KRAN kunstneriske eksperimenter og nye konstellationer på tværs af kunstneriske discipliner og positioner.
Målet er at vise nye veje og afveje ind i kreative skabelsesprocesser og kunstneriske udtryk for både kunstnere og publikum – at opdage, hvad man kan skabe sammen. KRAN tilbyder udfoldelsesfrihed og plads til eksperimenter ved at bidrage med ressourcer, samarbejdsaftaler og kreativ sparring.
KRAN arbejder på et bagtæppe af social indignation og modløshed, et behov for håb og forandring. Ved at give plads til nye stemmer, nye perspektiver og nye fællesskaber, er ambitionen at åbne verden en lille smule mere op. Som en del af KRAN er det tilladt at rase, råbe, sørge, tro og yde modstand. KRAN er et ønske om flerstemmighed, om at løfte hinanden op.
)
Guesting the Orchestra
Anders Malta
Guesting the Orchestra er et tværæstetisk koncertformat for symfoniorkester og gæst. Konceptet går ud på at en kunstner, forsker, kunstnergruppe, el. lignende, gæster symfoniorkestret, og i samarbejde med en komponist skaber en koncert for symfoniorkester og gæst med udgangspunkt i dennes praksis. Det kunne for eksempel være en forfatter der bruger orkestret som virkemiddel i en oplæsning, en dansetrup der bruger orkestret som lydside til en danseforestilling, en forsker der bruger orkestret som virkemiddel i formidling, en jazzkvartet der spiller originale kompositioner arrangeret for symfoniorkester, eller en billedkunstner der i samarbejde med en komponist skaber fortolkninger af dennes værker.
Guesting the Orchestra gør en indsats for at udvikle klassisk musik, kunstmusik og ny kompositionsmusik (kært barn har mange navne) Hvis den skal være relevant på lige fod med litteratur, billedkunst bliver den nødt til at forholde sig mere til sin samtid. Og jeg mener at samtiden inden for kunst er en stor “remixkultur”. Jeg tror derfor at det er en stor styrke hvis man bruger orkestret og koncertsalen til at remixe andre kunstarter og skabe nye værker der relaterer sig til nogen og noget. Projektet vil udfordre og udvikle publikum på tværs af kunstform og genre og gøre dem mere interesseret i orkestermusik af alle slagser.
)
Radikal Mildhed
Ida Niegaard
Radikal Mildhed peger på mildheden som forandringsskabende kraft - som værdi, kvalitet og kompetence.
I en verden der i stigende grad efterspørger samhørighed, nærvær og kreativitet over konstant præstation, er der behov for at vi bevæger os væk fra traditionelle strukturer for at være mere samarbejdende og omsorgsfulde. Radikal Mildhed bidrager til skabelsen af nye grundfundamenter hos mennesker og organisationer gennem rum for udannelse, coaching, procesdesign og co-facilitering.
Radikal Mildhed præsenterer tilgange og metoder som ligestiller sanselighed og kropslig intelligens med logisk tænkning og handlekraft. Det har sit udspring fra det kunstneriske felt, hvor projektet taler ind i emner som menneskelig bæredygtighed, kunstneriske processer, personligt lederskab, samarbejde og fællesskaber.
)
Granada Improfest
Beatriz Gijón
Granada ImproFest "GIF" er en festival, der fokuserer på fri improvisation og tværfaglig kunst, og tilbyder et unikt rum for kollektiv skabelse, kulturel udveksling og professionel udvikling. Festivalen, som har været internt mellem Danmark og Spanien siden 2023, har et program på fire dage, der inkluderer performances, koncerter, workshops, talks, tværfaglige jams og pædagogiske aktiviteter. Desuden fremhæves dens intensive kunstneriske residens, hvor de deltagende kunstnere vil samarbejde under vejledning af eksperter, som kulminerer i en kollektiv performance ved afslutningen af begivenheden.
)
Conversations with Space and Architecture
Kirsten Voss
Kirsten Voss er vokalist over et bredt spektrum og selvproducerende kunstner. Igennem SOUND Incubator, arbejder hun med at etablere sin platform og udvikle organisationsformen i en kunstner-drevet virksomhed.
Med sit fundament i den klassiske genre, skaber hun eksperimenterende koncert- og musikdramatikformater, som beskæftiger sig med at iscenesætte og nytænke arv, både musikalsk såvel som traditionsbunden. Hendes arbejde med ny musik og eksperimentation er således aldrig en afvisning eller et opgør med den klassiske genre eller generationernes konservatisme, men et kærligt, aktivt favntag med konventionerne.
)
Xtych
Troels Abrahamsen
Xtych gør en forskel for musikskabere, musikkuratorer og musiklyttere som ønsker sig mere fællesskabte og retfærdige alternativer til de platforme der eksisterer for musik i dag. Jeg forsøger at forbinde lytteren til det musik de bliver præsenteret for gennem radioen ved at skabe kontekst rundt om det. Det være sig gennem metadata der kan lede brugeren videre eller ved at lade labels og kollektiver være medskabere på sendefladen.
)
Intuitiv musik for børn
Jeff Zake Haltrup Wagner
Intuitiv musik for børn er et ongoing projekt med en holistisk tilgang til musikundervisning, hvor kreativitet og sjov er i fokus.
Børn har en intuition og kreativitet, der skal styrkes og anvendes. Med en intuitiv tilgang, er det den personlige fælles oplevelse med musik og kreativitet der er vigtig. Med projektet håbes at kunne udvinde mange kreative kræfter, hvor faglighed er i fokus, men hvor analyse er sekundært. Intuitiv tilgang til musik kan give nærvær og udtryk til børn, som kan være en antidote til et digitaliseret liv, tidligere generationer ikke har haft. Projektet håbes at munde ud i et hæfte og en app til undervisnings materiale og inspiration for forældre.
)
HEARTCASE
Lærke Emilie Bach
I HEARTCASE guider Lærke kunstnere til at finde/genfinde en overordnet og klar vision i deres arbejdsliv, samt hjælper dem med at formidle denne vision gennem en tydelig visuel identitet.
Med en kombination af 10 års erfaring som udøvende soloartist og 6 års erfaring som fotograf og content creator, skaber Lærke individuelle forløb, bygget på coaching og konkret arbejde med udvikling af deres brand.
I et HEARTCASE-forløb vil kunstneren blive bevidst om sin motivation, bekendt med sit produkt og i stand til at kommunikere deres værdi – både til publikum og til branchefolk, der potentielt skal arbejde med og investere i dem.
)
L8 events
Joachim Illigen og Mikkel Mourier
L8 Events er et ambitiøst eventbureau med fokus på at skabe uforglemmelige aftener med koncerter fra talentfulde artister og energiske DJ-sets. Med ambitioner om at skabe en platform for nye artister på den danske musikscene og et stor fokus på diversiteten i hiphop-genren, arbejder vi mod at bygge et publikum af hiphop-elskere som inkluderer både fans af den bredere hiphop-lyd og det mere niche underground-rap.
Vi brænder for at skabe og arbejde sammen med kulturskabere, ildsjæle, musikelskere og alt der imellem, alt i mens vi dygtiggører vores håndværk og forstørrer vores platform med et fokus på at drive en bæredygtig forretning hvor kvalitet, autenticitet og fællesskab er pejlemærket.
)
Encounters Kammermusikserie
Julie Norén Solevad
Encounters Kammermusikserie er en nydannet koncertrække for klassisk musik, arrangeret og skabt på initiativ af hornisten Julie Norén Solevad.
Visionen med Encounters Kammermusikserie er at skabe en nytænkende og inkluderende platform for klassisk musik, der forener høj kunstnerisk kvalitet, kulturel forankring og det lokale fællesskab. Programmet for koncerterne er sammensat af anerkendte, prisvindende solister og kammermusikensembler, alle fra den danske musikscene, sat i rammerne af unikke lokationer rundt i byrummet. Encounters efterstræber at gøre brug af byens allerede eksisterende centrale sociale og kulturelle samlingssteder. I en blanding mellem moderne og klassisk opstillede koncerter, er det målsætningen at anvende byrummets muligheder for et nyskabt initiativ med fællesskabsdyrkning, mødet mellem lokale aktører, og mennesker i musikken som omdrejningspunkt.
)
Ripples
Albert von Bülow
Med en nysgerrighed efter at udforske alternative formater og kreative processer ønsker Ripples at skabe et hjem for nye projekter, hvor kunstnerisk frihed, eksperimentation og fritflydende kreativitet står i centrum. Gennem særprægede udgivelser, live-orienterede formater og nyudklækkede kunstneriske samarbejder vil Ripples lade ringene i vandet inspirere til nye musikalske forbindelser og nye tankestrømme om, hvordan musik kan skabes, deles og formidles til omverdenen.
Inspireret af tanken om "ringe i vandet" er Ripples langsomt ved at tage form som en uafhængig platform, hvor projekter kan udfolde sig og skabe grobund for nye kreative bevægelser og fællesskaber. Derudover arbejder projektet ud fra et stærkt værdisæt båret af transparens og klarhed med et ønske om at udforske alternative samarbejdsformer og bidrage til at skabe nye bæredygtige strukturer i pladebranchen.
)
consonance
Agnes Saaby Thomsen, Athanasia Kotronia, Freja Julie Rasch Eskildsen og Léa Sol
consonance udspringer af et ønske om at demokratisere skabelsesprocessen og producere værker med afsæt i tværfaglig fællesskabelse. Vi laver værker, hvor musikken skabes af instrumenter, bevægelse og kostumer, og hvor alle elementer hænger uløseligt sammen. På den måde søger vi at skubbe til grænserne mellem kunstgenre og modernisere klassisk musik.
consonance er et tværdisciplinært kunstnerkollektiv, der arbejder med klassisk musik, komposition, kostumer og koreografi. Vores kernegruppe består af Agnes Saaby Thomsen (designer), Athanasia Kotronia (komponist), Freja Julie Rasch Eskildsen (violinist) og Léa Sol (cellist).
)
Samling
August Busch
Samling er en musikproces- og idéudvekslingsgruppe, der skaber trygge rammer og nye forbindelser og fællesskaber i musikmiljøet.
Formålet med gruppen er at afholde workshops og facilitere et rum, hvor de deltagende kan dele deres musikalske værker og processer, hvortil der bliver givet konstruktiv feedback. Her får vi muligheden for at sparre med andre (musikudøvende) om alt fra den skabende proces til det endelige resultat og udgivelsen af værkerne. Da alle går til musik forskelligt, har vi erfaret, at gruppens tilstedeværelse og engagement i hinandens projekter kan give det sidste skub i forbindelse med at få realiseret sine projekter.
Samling har et kollektivistisk udgangspunkt, og dermed er den sociale del af projektet vigtigst. Altså taler vi lige så meget om vores individuelle musikpraksis som vi gør kulturelle og sociale tematikker à la "at klare den i musikbranchen" og "Dysfunktionelle strukturer i en kapitalistisk, konkurrencepræget industri".
)
UNFOLDED FUTURES
Monica Vejgaard
Verden står overfor omfattende udfordringer. Det kan føles håbløst, men samtidig er det mere end tydeligt, at forandring er nødvendig. Hvad vi mangler er rum, hvor vi kan forestille os nye måder at leve, arbejde og eksistere på. Unfolded Futures er et forsøg på at skabe de rum. Ved at kombinere kunst og fremtidstænkning er der potentiale for at skabe rum med plads til fordybelse, hvor vi sammen undersøger, om kunsten kan være drivkraft til at forestille os og forme en bedre fremtid.
Unfolded Futures åbner døren for alle os, der drømmer om en anderledes fremtid – fra kunst- og kulturentusiaster til forskere, undervisere, unge, pensionister der vil efterlade en anden type verden samt beslutningstagere, der ønsker nye måder at udvikle på. Det er et projekt for dem, der ønsker at dykke ned i kreative og nytænkende samtaler om, hvad der kan forme verden fremadrettet. Og så handler det om mere end bare idéer – det handler om at skabe rum, hvor håb kan vokse, visioner tage form, og handling sættes i gang.
Mød projekterne fra SOUND Incubator #2
)
Impromptu
)
Sarah Østergaard Frosh
impromptu er et forskningsprojekt, der eksperimenterer med at introducere stedsspecifikke lydforestillinger i Københavns offentlige rum. Det forbinder disciplinerne lydkomposition, performance og antropologi for at lege med at skabe lyde til offentlige rum, som modsætter sig urban fremmedgørelse og sigter mod at opbygge fællesskab og samhørighed blandt borgere.
impromptu inviterer kunstnere til at opløse afstanden mellem mennesker og byen ved at placere lyd midt i hverdagen. Gennem en omhyggelig men improvisatorisk metode til at introducere – snarere end reducere – lyde, udforsker det, hvordan dette kan føre til "positive" forstyrrelser og spontane handlinger blandt borgerne. Hovedidéen bag impromptu er at bruge lyd til at "rekomponere" områder af København og fremme nye og uventede former for interaktion.
)
POWER TO STAGE
)
Emil Knutz
POWER TO STAGE har til formål at udbrede bæredygtige energiløsninger på musikfestivaler og demonstrere de håndgribelige fordele ved at brug af grøn energi, samtidig med at man kan hjælpe med at ændre kulturen omkring brug af generatorer.
Gennem dataindsamling og vidensdeling på tværs af festivaler, leverandører og universiteter har POWER TO STAGE en målsætning om at gøre Danmark til frontløber i bæredygtige energiløsninger til festivaler og events.
)
Anything Everything
)
Peter Lössl & Jesper Olsen
Anything Everything er et kreativt fællesskab og agentur, der arbejder i krydsfeltet mellem musik og kultur og det kommercielle. Vi har en kunstnerisk vision om at skabe musik- og kulturoplevelser, hvor der er plads til fordybelse og nærvær. Dette kan eksemplificeres ved vores første projekt ‘Screen Session’, som vi afholder i Empire Bio, hvor lyd og visuelle effekter smelter sammen foran og på det store lærred og samtidig skaber en intim og atmosfærisk koncertoplevelse.
Derudover har vi et kommercielt fokus på at bygge bro mellem virksomheder og organisationer og deres yngre målgruppe. Dette gør vi ved at bruge content fra vores arrangementer til branding. I den digitale levealder ser vi et nyligt opstået behov blandt især den yngre målgruppe for at komme væk fra skærmen og ud og opleve i stedet. Med termer som "ad fatigue", der dækker over en overeksponering for trivielle reklamer, især på sociale medier, tilbyder vi derfor et alternativ til dette, hvor der er en gensidig vinding – både for virksomhederne, forbrugerne og kulturindustrien.
)
Sleeve
)
Joshua Hull & Anna Lidell
Musikbranchen er en af de mest digitaliserede industrier, men alligevel tjener størstedelen af professionelle musikere uden for top 100 næsten ingen penge online. Branchen har selv erklæret det ubæredygtigt, og på EU-niveau er der blevet stemt for at forbedre vilkårene. Med Sleeve vil vi skabe en platform, der gør det nemt og intuitivt for musikere, bands, komponister og artister at engagere sig med deres mest dedikerede lyttere.
Vores platform giver musikere mulighed for at skabe en mere stabil indkomst gennem månedlige abonnementer og direkte salg af eksklusivt indhold. Fordi Sleeve er en platform kun for musik, fjerner vi de tekniske barrierer, så kunstnere kan fokusere på deres musik, samtidig med at de opnår større kontrol over deres økonomi og relation til deres lyttere.
)
Genlyd
)
Anna Sofie Eike
“Genlyd - Forbindelsespraksisser til naturen” er koncert -og lydoplevelser i og med naturen, med et ønske om at bidrage til en dybere forbindelse mellem mennesker og natur og heraf et større psykisk, eksistentielt og sjæleligt velvære, i en tid som kalder på større omsorg for både menneskelige og naturlige ressourcer.
Naturen rummer de samme store kontraster som menneskelivet og kan lære os om balance, fordybelse, nærvær og altings forbindelse - og hjælpe os med at hele og transformere igennem nogle af livets store overgange og kriser.
)
Performance coaching
)
Sofie Kallan
Manglende fokus på iscenesættelse og fysisk performance kan let skabe en negativ og usammenhængende koncertoplevelse for publikum. Samtidig ønsker flere artister hjælp til at performe og interagere med publikum.
Fra mit perspektiv som sceneinstruktør og cand.mag. I teater- og performancestudier opstår problemet bl.a. fordi der i koncertproduktioner ikke er en instruktørlignende rolle med ansvar for at instruere artisterne og udvikle et sammenhængende udtryk, der skaber den ønskede publikumsoplevelse.
Med afsæt i teaterfaglige metoder har jeg derfor udviklet en fleksibel, dialogisk og feedbackbaseret iscenesættelsesmetode til at skabe sammenhængende koncertoplevelser.
)
ALSIDIG
)
Frederik La Cour & Thomas Andreasen
ALSIDIG udspringer af et ønske om at skabe en verden, hvor alle, uanset fysiske evner, kan deltage i den kreative dialog og udtrykke sig kunstnerisk. Vi stræber efter at bygge bro mellem teknologi, musik, design og sundhedsvæsenet for at fremme inklusion og ligestilling. Ved at give personer med funktionsnedsættelser adgang til nye kreative værktøjer, sigter vi mod at skabe et samfund, hvor teknologi demokratiserer adgangen til musikkens verden og åbner for personlig og kunstnerisk udfoldelse for alle.
Ved at kombinere neurologisk forskning med innovation inden for musik og design, udvikler vi et digitalt musikinstrument baseret på brain computer interface (BCI). Dette gør det muligt for personer uden brug af hænder at spille musik ved hjælp af hjernebølger, så de kan udtrykke sig gennem tankens kraft alene.
)
Connected Songs
)
Adine Fliid
Connected Songs er en række musikalske performances, der undersøger relationen mellem os og natur. Mennesket er et relationsdyr. Vores overlevelse har indtil videre være betinget af vores evne til at skabe relationer. Men vores fodaftryk skaber problemer for os selv, andre arter og for vores fælles hjem. Relationen til os selv som natur og til det store fællesskab, vi er en del af, skal heles.
Projektet vil udfolde og udforske relationen mellem os og natur gennem musik, lyd og særligt sangen. Sang er kommunikation, og et af sangens fineste potentialer er, at den kan skabe kontakt til de lyttende, følende og intuitive sider af os. Sider, vi har brug for til at overkomme de udfordringer og kriser vi står over for.
)
Carrie's Going Out
)
Andrea Sode Dam & Tilde Margrethe Overbeck Christensen
Carrie’s Going Out er en selvorganiseret, aktivistisk event- og kulturplatform, der arbejder tværæstetisk og antikapitalistisk for en mere inkluderende, omsorgsfuld og bæredygtig fremtid for musik - og kulturbranchen. Vores arbejde er interdisciplinært med afsæt i samarbejde og fællesskab. Vi vil sætte et præg på kulturen og samfundet omkring os og inspirere til endnu flere unge initiativer og samarbejder. Vi tror på, at kunst og kultur skaber forandring! En forandring, som vi kan bruge til at udligne hierarkiske strukturer og isolerende, ekskluderende og undertrykkende systemer i samfundet.
Til et Carrie’s Going Out-event er der plads til det tunge og det svære, men også til drømmene og håbet for en lysere fremtid. Vores events vil som oftest søge at bringe nogle problemstillinger i spil, der kan have med identitetsskabelse, klimakrise, fællesskab, sorg, diverse kærlighedsrelationer og meget andet at gøre. Det er ikke altid eventet skal være løsningsorienteret. Forhåbningen for Carrie’s Going Out er, at gæsterne går fra et event med ny energi og et gåpåmod, der kan være indadvendt, udadvendt eller noget helt tredje.
)
Synergy
)
Thomas Palmkvist Sørensen
Synergy Booking er en dynamisk platform, der uddanner musikere og de professionelle omkring dem, såsom managers, bookere og agenter. Gennem workshopserien "Opbygning af Musikkarrierer" hjælper vi unge musikere og professionelle med at navigere i musikbranchen og udvikle de nødvendige færdigheder bag kulisserne.
Vores workshops fokuserer på alt, der foregår bag scenen – fra management og booking til ledelse, samarbejde og fondsøgning. Du bliver en del af et engageret fællesskab, hvor du sparrer med andre og lærer af eksperter, samtidig med at du arbejder på dine egne musikprojekter.
Workshoppen ruster dig til at navigere i branchen, lede dit team, forhandle med branchefolk og guide andre gennem deres karriereudvikling. Serien fortsætter med to workshops til vinteren 2024, som bygger videre på kerneemnerne med målet om at blive en etableret del af branchen året rundt.
)
Marmelade Culture
)
Tir Wåhlin Treufeldt
Marmelade Culure er et musikkollektiv med fokus på at skabe kunstneriske offline-fællesskaber og fora der, hvor det mangler. Eksempelvis afholder gruppen månedligt arrangementer med det formål at skabe et offline-fællesskab for elektroniske musikere i Danmark på lige fod med det, vi kender fra den blomstrende sangskriver- og jazzscene. Det være sig gennem koncerter, open mics, jams, workshops etc.
Til vores arrangementer er værdier som fællesskab, inklusion, tryghed og nysgerrighed i højsædet, og vi lægger vægt på at skabe et rum, hvor mennesket er i fokus først og fremmest, samtidig med at der er plads til at tage arbejdet med kunst alvorligt. Vi ønsker at samle og optimere samt blande de fællesskaber, som allerede findes på kryds og tværs af de forskellige medier, og vi tror på, at dette er en af de bedste måder at få noget nyt til at opstå kunstnerisk.
)
Det Åbne Ensemble
)
Johan Suurballe Wieth & Thomas Mulcahy
Det Åbne Ensemble består af en række af samspils-workshops, med et kurateret ensemble af instrumenter og et lampe-direktionssystem. Foran hvert instrument er en lampe, der styres fra en lyspult. Når personen bag lyspulten tænder lampen, skal personen med det instrument, den står foran, spille. Når den slukkes, skal de stoppe.
Der kræves ingen musikalsk eller instrumental erfaring for at deltage, og formålet med workshoppen er ikke at lære at spille på instrumenter i traditionel forstand, men derimod kollektivt at skabe et rum, hvor man som deltager er med til forme et musikalsk sprog og udforske nye måder at udtrykke sig på.
)
BIHAV
)
Sara Tholander
BIHAV er et karriereudviklingsforløb, som ønsker at bryde musikbranchens ungdomsnormer og give artister over 30 år muligheder på lige fod med de yngre. Hovedmålet er at skabe en mere mentalt bæredygtig og sund musikbranche, hvor evner og talent - uanset alder - altid er det centrale.
En branche med et større aldersspænd vil give længere karrierer og udbyde flere muligheder for utallige musikere samt mindske presset på musikere om, at man skal have ”made it” før man er fyldt 30.
)
Spoiler Room
)
Alissa Dunsmore & Lewis Parker
Spoiler Room handler om at give plads til det uperfekte og i fællesskab udforske skabelsesprocessen. Vores etos er, at musik og performance skabes i kulminationen mellem kunstner og publikum. Det er i mødet, at vi mærker hvad der fungerer i sangene og hvor vi opdager, hvordan en bestemt idé, vi har leget med, fungerer i praksis. Det er dér, vi får feedback fra omverden. Her kan den musik, der aldrig forlod computeren på værelset, øveren i en bunker eller brusebadet deles. Og de idéer, du troede havde mistet gnisten, kan genopleves på en helt ny måde. For at gøre dette på en socialt bæredygtig måde har vi fokuseret på at afholde Spoiler Rooms kontinuerligt og med forskellige co-hosts (medværter), som hver gang bidrager med folk fra deres netværk og omgangskreds.
Mød projekterne fra Incubator #1
)
Musik På Trappen
)
Nanna Treu
MUSIK PÅ TRAPPEN er klassiske livekoncerter i trappeopgange og er skabt med ønsket om at demokratisere den klassiske musik: at bringe klassisk musik ud i et nyt, eksperimenterende og tilgængeligt format, helt tæt på publikum, på dørtærsklen til deres eget hjem. Beboerne åbner deres dør og møder musikken uden at skulle forholde sig til den klassiske musiks traditioner og konventioner. De inviteres ind i et frirum, hvor musikken opleves på den enkeltes præmis - med et glas vin i hånden, iført nattøj med en malebog eller blot med døren på klem. Koncerterne danner ramme for nye relationer og fællesskaber i ellers etablerede boligområder og bringer den klassiske musik ud til flere samfundsgrupper og generationer. Netop hvor de er.
MUSIK PÅ TRAPPEN skal i 2024/25 spille 100 koncerter på 300 dage og på sigt være en tilbagevendende og etableret del i boligområder landet rundt. MUSIK PÅ TRAPPEN skal med musikken i centrum sprede glæde og nærvær, styrke fællesskaber og skabe øget livskvalitet – et trappetrin ad gangen.
)
Under Loftet
)
Magne Kjems
Under Loftet er et musikkollektiv, der udgiver musik, arrangerer events og udforsker kunstneriske samarbejder. Vi startede kollektivet fordi vi, som unge kunstnere, savnede alternativer til at komme ind i musikverdenen. Vi oplevede en branche med en overvejende ensporet energi, der var svær at blive en del af, og på den baggrund besluttede vi os for at skabe en platform.
Vi arbejder på at give liv til et fællesskab, hvor der løftes i flok, og hvor vi skaber muligheder for hinanden. Lige nu definerer vi succes som lige dele god økonomi, flere streams og offentlig opmærksomhed, men også læring, erfaringsudveksling, et stærkt fællesskab, frihed til at udforske og gode rammer for innovation.
Vi eksperimenterer med teknikker til at styre og strukturere kollektivet. Målet er at udvikle et bæredygtigt fællesskab, der kan skabe værdi i flere retninger.
)
INTERⱯCTIVE
)
Hillary Seshie
INTERⱯCTIVE er en 360° interaktiv musikoplevelse. Vi skaber en unik audiovisuel oplevelse, hvor vores fokus er på at give musikere chancen for at materialisere deres musik i fysiske rammer, og på at give gæsterne muligheden for at dykke ind i det kreative univers, der opstår i musikskabelsen.
Vi kan sammenlignes med en kunstudstilling, hvor audioguiden er kunstneren musik, og udstillingen er kunstnerens univers, tanker og følelser. På den måde for den besøgende et mere intimt forhold til kunstneren og skabelsen bag en single, ep eller et helt album.
Vi tror på, at i dagens digitale æra, hvor skærmtid dominerer, ønsker folk i højere grad en dybere forbindelse til kultur og kunst uden for skærmen. Ved at bringe musikvideoen til live i fysiske rammer åbner vi døren til en unik og sanselig oplevelse.
)
Safe and Sound
)
Eva Koza og Dina Fie Lorentzen
Kender du det….
"Klokken er 02:00 og du er på vej hjem. Noget kryber ind under huden på dig. Du ved ikke hvorfor, men du begynder at gå hurtigere, stikker hånden i lommen, for at knuge om dine nøgler. Just in case... Du kigger dig langsomt tilbage...Spejder efter noget ukendt i mørket...Står helt stille, afventende...Og så løber du. Du løber så hurtigt du kan. Løber og løber og løber helt ind til du igen er i sikkerhed. Hjemme…
…I mørket ligger ulven på lur”
Utrygheden i de mørke timer er et velkendt dilemma for mange borgere. Vi arbejder for at gøre rejsen hjem til en tryggere oplevelse og anvender lyd og installationskunst som talerør. Her igennem søger vi at skabe dialog og skubbe til en samfundsdebat om et tryggere natteliv, samt at være en følgesvend på rejsen hjem i mørket.
Vi arbejder ud fra to ben:
Tryghedsskaberen der på det konkrete offentlige sted skal forbedrer vilkårne for et trygt natteliv ved hjælp af kunsten.
Provokatøren som er forankret i kunsten og hvis formål er at skabe debat og belysning af problemet. Denne provokatør udformer sig som en kunstinstallation, er flytbar og kan pop’e op, hvor som helst i landet, hvor utrygheden er til stede.
)
Cataloguer
)
Daniel Bruhn Jensen
Projektet 'Cataloguer' har til formål at udvikle softwaresystemer, der forbedrer organiseringen og tilgængeligheden af personlige digitale musiksamlinger samt musikinformation online. Et mål er at tillade brugere at samle deres Spotify-playlister, YouTube-favoritter, Bandcamp-ønskelister og lokale musik-filer ét sted, hvilket åbner for nye muligheder inden for musikopdagelse og visualiseringer, såsom 3D-renderinger f.eks. som en globus med heat-maps af udgivelseslande eller træstrukturer baseret på udgivelsesår om den musik, kunstnere, pladeselskaber eller genrer du lytter til.
Projektet er udviklet på baggrund af tidligere forskning fra IT Universitetet, herunder kandidatafhandlingerne 'Exploring music data visualisation of large personal music collections' (2021) og 'Unifying personal cross-platform music collections' (2022). Motivationen bag projektet ligger i den fragmentering, som digitale musiksamlinger og musikinformation oplever på tværs af internettet og streamingplatforme. Dette skaber udfordringer i organiseringen af personlige musiksamlinger, hvilket forværres med stigende antal af playlister, sange og albums. Projektet sigter mod at skabe en centraliseret platform, der ikke erstatter eksisterende streamingtjenester, men integrerer dem og giver brugerne bedre kontrol over deres musiksamlinger.
Projektet har desuden til hensigt at forbedre korrektheden og tilgængeligheden af musikmetadata online, hvilket kan bidrage til at forbedre registreringen af musikfremførsler på radio, web og live. Dette vil også muliggøre lagring af information om artister, bandmedlemmer og studiemusikere, hvilket kan bruges til at undersøge diversitet i forskellige musikarenaer. Projektet håber at arbejde hen imod at etablere et komplet datasystem, hvor musikforbrugere, artister, komponister og pladeselskaber kan registrere og verificere information om udgivelser fra lyrik til genre og krediteringer.
)
RO PÅ!
)
Mathilde Bjerring Eriksen
RO PÅ! er et sangskriver-retreat med fokus på mental sundhed og bæredygtig karriereudvikling.
Visionen er at skabe et rum for ambitiøse musikere, der arbejder målrettet med deres projekter, men som mangler brugbare og konkrete redskaber til ikke at brænde ud, i en konkurrencestærk og benhård musikbranche.
Rapporten ‘When Music Speaks’ (2023) belyser et problem med musikeres mentale helbred. Blandt de 1.800 danske musikere i undersøgelsen betegnes 17 procent som ulykkelige, 24 procent mistrives, og næsten halvdelen har et unormalt højt niveau af angst.
Med dette som afsæt, faciliterer RO PÅ! et rum, hvor mentalt sunde måder at drive kunstnerisk virke på er på dagsordenen. 10 musikere samles på et 5-dages ophold på Bimosegård Refugium. I smukke og rolige omgivelser gennemgår de workshops, sparringssessions og terapi. Programmet omfatter workshops om forståelse af sin kreativitet, psykisk stabilitet i det musiske virke, og om implementering af mindfulness i ens arbejde. Der vil være daglige guidede meditationer, samt individuel kropsterapi og karrieresparring.
Facilitatornes baggrund omfatter stressterapeutisk lægefaglighed, psykologpraksis, professionelt artistvirke, music management og energi- og kropsterapi. RO PÅ! Udvikles af Mathilde Bjerring Eriksen, i samarbejde med Stresslæge.dk, Bimosegård Refugium, SOSO Agency, Nefarious Entertainment, Queer Music Agency, og DMF Hovedstaden.
)
Jordisk Lyd
)
Margrethe Tougaard Møller
Jordisk Lyd lever og ånder for at sætte musik til livet, der udspiller sig under og over jorden - og inden i os. FN kalder på kunstens visioner i samtalen om de økologiske kriser. Med dén fakkel i hånden bidrager projektet til at styrke mangfoldigheden af udtryk og bruger musik som katalysator for nye forbindelser i en opbrudstid.
Projektet har to ben. Det ene er at udvikle koncertformater, der inviterer publikum til at samtale, reflektere og synge om alt det, vi har brug for at sætte ord på og drømme om sammen. Det andet ben er at udvikle et kunstnerfællesskab, der internt kan samarbejde og inspirere hinanden. Fællesskabet skal også samarbejde med organisationer inden for forskellige brancher, der ønsker at gå i dialog om hvordan en grøn og retfærdig fremtid ser ud. Det kan f.eks. være temaer, som natur, omsorg, modstand, regeneration og resiliens, der behandles.
Jordisk Lyd har en mission om at aktivere musikeres rolle i transformationer, som økologiske kriser kalder på. Musikken bevæger os, og dét er en særlig styrke nu, hvor vi især har brug for mod, håb og handling.
)
Skrivefællesskabet
)
Anders Hjernø
Skrivefællesskabets mission er at hjælpe andre med at udtrykke sig gennem tekst, poesi og sang, gerne med udgangspunkt i deres egne liv og oplevelser.
Skrivefællesskabet brænder for at skabe (skrive)fællesskaber, fordi de er en kur mod empati-underskuddet i vores samfund. For når vi skriver, tager vi noget af selv og lægger det på bordet, så andre kan se det. Det er en måde at vise andre, hvad der foregår indeni dig; hvordan der ser ud inde i dit liv.
Stifteren bag Skrivefællesskabet, Anders Hjernø, bruger ofte sin egen ekspertise som musiker og sangskriver i skrivefællesskaberne. Fx afholdes der dette forår en række online skriveworkshops for unge ukrainere, som i fællesskab skal skabe en fællessang om at leve i skyggen af krig.
Projektet er dedikeret til at skabe rum, hvor alle kan udtrykke sig frit gennem kunst og finde deres egen stemme i fællesskabet.
)
Genhør
)
Thomas Eg Matthiesen og Mark Ibsgaard Gregersen
Genhør er en nonprofitorganisation, der i samarbejde med kommuner, arkiver og museer engagerer unge i lokal kulturskabelse, og udstiller offentlig tilgængelig lydkunst, der styrker kendskabet til den stedbundne kulturarv og den lokale kulturhistorie.
Genhør fortolker fortidens lydmiljø på lokalhistoriske lokaliteter, og udstiller lydkunst, som et ekko fra fortiden, i autentiske fysiske rammer. Værkerne afspilles fra rumlige lydanlæg, der tillader de besøgende at træde ind i et levende erindringsbillede. I tomme fabrikshaller, på nedlagte togstationer, i ruiner og i ældre gaderum, får publikum mulighed for at høre lokalhistoriens vingesus.
Genhør bruger lydkunstens æstetik til sanseligt at formidle og at oplyse om den nære danmarkshistorie. Udstillingerne udvikles i samarbejde med lokalsamfundet og bidrager til at manifestere dets identitet. Genhør inddrager lokale unge i kreative workshops. Her får de unge mulighed for at sætte deres præg på udstillingen.
)
Freelancer
)
Søren Michelsen
Musikeren Søren Michelsen arbejder på podcasten 'Freelancer', der har til formål at starte en kritisk samtale om arbejdslivet i freelance-tilværelsen og hyper-prekariatet. Søren ønsker at skabe en podcast, der kan fungere som vidensbank, inspiration og læring. Gennem erfaringsudveksling, personlige historier og interviews, vil han stille skarpt på nogle af de udfordringer freelancere står overfor i dag, og samtidig belyse den værdi de bidrager med til samfundet. Hvad driver dem? Hvorfor vælger de denne levevej? Hvordan skruer de deres arbejdsliv sammen?
)
Music No Magic
)
Mindaugas Dambrauskas
Musik fremkalder ofte en følelse af magi i menneskers oplevelser. Bag denne 'magi' ligger videnskabeligt dokumenterede effekter på menneskelig udvikling, herunder neurologiske, kognitive og sociale aspekter.
Music No Magic’s udnytter musikkens fulde potentiale og gør en forskel for, hvordan professionelle mennesker udvikles. Det sker ved at inddrage de menneskelige aspekter med henblik på at skabe positiv forandring på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt.
Music No Magiv arbejder med at bevidstgøre ressourcer og kompetencer, og bruger musik, herunder musikterapi, til at skabe resonans med individets dybeste følelser, og gennem refleksionsprocessen jonglerer vi mellem det ubevidste og bevidste. Forløbet hjælper med at skabe indsigt i egne kognitive processer og erhverve redskaber til håndtering af arbejdsprocesser på en mere hensigtsmæssig måde.
)
Fællesskabet for unge skabere
)
Helena Desirée Gantzel Gungaard
Hvor går du hen, når du gerne vil have en fod indenfor i kulturbranchen. Mange ender med at føle at de famler i blinde eller at de måske ikke helt er med i klubben, når de skal finde rundt i den kompetitive kulturbranche.
Med netværket vil jeg prøve at skabe et fællesskab for kunstnere og kulturskabere på tværs af udtryksformer, for at skabe et bedre fundament for den enkeltes karriere. Netværket er baseret på tanken: ”Vi løfter bedre i flok og vi rykker os længere, hvis vi befinder os i et miljø med andre som også er i bevægelse.”
I netværket vil man kunne finde andre som drømmer om en fuldtidskarriere inden for kultursektoren. Fællesskabet giver dermed en unik adgang til et netværk i det nære vækstlag, men samtidig skaber det også en vidensbank, hvor man kan sparre, lære og dele kompetencer med hinanden.